ويسکرمي ح, رضايي ف, منصوري ل. The Effectiveness of Cognitive Self-Compassion Training on Cognitive Emotion Regulation Strategies among Female Student with Generalized Anxiety Disorder. RBS 2017; 15 (1) :42-51
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-514-fa.html
ویسکرمی حسنعلی، رضایی فاطمه، منصوری لیلا. اثربخشی آموزش خوددلسوزی شناختی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۶; ۱۵ (۱) :۴۲-۵۱
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۵۱۴-fa.html
۱- استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
۲- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
۳- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
چکیده: (۲۳۳۱ مشاهده)
زمینه و هدف : اختلال اضطراب فراگیر، شایعترین اختلال اضطرابی است و بالاترین نرخ همبودی را با سایر اختلالات روانپزشکی دارد. نگرانی شدید، معیار تشخیصی اصلی برای اختلال اضطراب فراگیر است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهرستان ایذه بود. مواد و روشها: طرح این پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه شاهد و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 95-1394 بود. به منظور اجرای مطالعه غربالگری انجام گرفت که ابتدا 302 شرکت کننده پرسشنامه نگرانی Pennsylvania (Penn state worry questionnaires یا PSWQ) را تکمیل نمودند و از میان آنها 40 نفر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انتخاب گردید. سپس، نمونههای منتخب به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جسله 90 دقیقهای به مدت 2 ماه تحت آموزش مهارتهای خوددلسوزی شناختی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل کواریانس استفاده گردید. یافتهها: آموزش خوددلسوزی از میان راهبردهای ناسازگار تنظیم شناختی هیجان موجب کاهش معنیدار سرزنش خود، نشخوار فکری و فاجعهآمیز کردن در گروه آموزش شد و از میان راهبردهای سازگار تنها بر راهبرد ارزیابی مثبت مجدد/ اتخاذ دیدگاه مؤثر بود. نتیجهگیری: میتوان گفت که آموزش خوددلسوزی شناختی عامل تأثیرگذار مهمی بر کاهش راهبردهای غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر میباشد.
واژههای کلیدی: دلسوزی،
هیجان،
اضطراب
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1396/1/26 | انتشار: 1396/1/26