مهوش ورنوسفادراني ع, پرهون ک, پوشنه ک. The Effectiveness of Sensory-Motor Integration on Balance and Reading Performance in Children with Dyslexia. RBS 2016; 14 (2) :257-263
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-474-fa.html
مهوش ورنوسفادرانی عباس، پرهون کمال، پوشنه کامبیز. اثربخشی یکپارچگی حسی- حرکتی بر عملکرد تعادلی و خواندن کودکان نارساخوان. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۵; ۱۴ (۲) :۲۵۷-۲۶۳
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۴۷۴-fa.html
۱- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
۲- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده: (۲۹۸۳ مشاهده)
زمینه و هدف : نارساخوانی جزء اختلالات عصبی- رشدی با نقایصی در مهارتهای شناختی و حرکتی است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یکپارچگی حسی- حرکتی بر عملکرد تعادل و خواندن کودکان نارساخوان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه در قالب یک طرح شبه آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه شاهد انجام گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 32 دانشآموز مبتلا به اختلال خواندن مدارس شهر اراک انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش 12 جلسه برنامه مداخله یکپارچگی حسی- حرکتی را دریافت نمودند. نمرات دانشآموزان با استفاده از آزمون عملکرد تعادلی Bruininks-Oseretsky (Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency یا BOTMP) و آزمون خواندن کرمی نوری و مرادی، قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه جمعآوری شد. دادهها با استفاده از آزمون ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یکپارچگی حسی- حرکتی به طور معنیداری موجب بهبود عملکرد افراد گروه آزمایش در متغیرهای عملکرد تعادلی و خواندن در مرحله پسآزمون شد (001/0 > P). نتیجهگیری: به نظر میرسد آموزش یکپارچگی حسی- حرکتی در بهبود عملکرد تعادل و خواندن کودکان نارساخوان مؤثر است. بنابراین، توجه به این یافتهها و ساز و کار اثربخشی این روش درمانی میتواند اثرات درمانی مفیدی در جهت کاهش مشکلات افراد مبتلا به نارساخوانی داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1395/9/25