دهقاني ي, عمراني فرد و, باباميري م. The Effectiveness of Communication Skills Training on Caregiving Burden and Quality of Life among Family Caregivers of Elderly with Dementia. RBS 2016; 14 (2) :161-167
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-461-fa.html
دهقانی یوسف، عمرانی فرد ویکتوریا، بابامیری محمد. اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر فشار مراقبتی و کیفیت زندگی مراقبان خانگی سالمندان مبتلا به دمانس. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۵; ۱۴ (۲) :۱۶۱-۱۶۷
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۴۶۱-fa.html
۱- دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری و گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
۲- استادیار، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (۲۸۹۵ مشاهده)
زمینه و هدف: مراقبت از بیماران مبتلا به دمانس، از جمله آسیبپذیرترین و چالش برانگیزترین نوع مراقبت به شمار میرود و منجر به افزایش فشار مراقبتی و کاهش کیفیت زندگی در مراقبان میگردد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر فشار مراقبتی و کیفیت زندگی مراقبان خانگی سالمندان مبتلا به دمانس انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و گروه شاهد بود. نمونههای مورد مطالعه به روش نمونهگیری در دسترس و از بین مراقبان خانگی انتخاب شدند که از میان آنها، 30 نفر به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و شاهد قرار گرفتند. ابزارهای اندازهگیری، پرسشنامه فشار مراقبتی (Caregiver Burden Inventory یا CBI) و مقیاس کیفیت زندگی مراقبان (Caregivers' quality of life) بود که توسط شرکت کنندگان در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل گردید. گروه آزمایش طی 7 جلسه هفتگی 60 دقیقهای، تحت آموزش مهارتهای ارتباطی قرار گرفتند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: آموزش مهارتهای ارتباطی باعث بهبود کیفیت زندگی و فشار مراقبتی گروه آزمایش در مرحله پسآزمون و پیگیری شد. نتیجهگیری: نتایج بر اهمیت کاربرد این مداخلات در فشار مراقبتی و کیفیت زندگی مراقبان خانگی سالمندان مبتلا به دمانس و ارایه افقهای جدید در مداخلات بالینی این بیماران تأکید دارد و میتوان از آن به عنوان یک روش مداخلهای مؤثر بهره گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1395/9/25