احمدي س ج, گشول م, صفري ط, همتيان م, خليلي ز. Effectiveness of the use of computers on learning prerequisite mathematical and cognitive concepts in children with autism. RBS 2016; 14 (1) :72-77
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-451-fa.html
احمدی سید جعفر، گشول مجتبی، صفری طیبه، همتیان منصوره، خلیلی زهرا. اثربخشی استفاده از رایانه بر یادگیری مفاهیم پیشنیاز ریاضی و دیگر مفاهیم شناختی در کودکان دارای اختلال اوتیسم. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۵; ۱۴ (۱) :۷۲-۷۷
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۴۵۱-fa.html
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران
۲- کارشناس ارشد کودکان با نیازهای خاص، مرکز آموزش و توانبخشی کودکان اوتیسم اصفهان، اصفهان، ایران
۳- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مرکز آموزش و توانبخشی کودکان اوتیسم اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (۲۹۵۶ مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی استفاده از رایانه بر میزان یادگیری مفاهیم پیشنیاز ریاضی و مفاهیم شناختی دیگر در کودکان دارای اختلال اوتیسم بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و همراه با گروه شاهد بود. جامعه آماری پژوهش را 60 نفر از کودکان 6 تا 14 سال دارای اختلال اوتیسم تشکیل دادند که در مرکز اوتیسم اصفهان در حال آموزش بودند. 16 نفر از این افراد به صورت تصادفی ساده انتخاب و بر اساس شدت نشانگان اوتیسم، همتاسازی شدند و پس از آن در دو گروه 8 نفره قرار گرفتند. شرکت کنندگان گروه آزمایش به مدت 6 ماه تحت مداخله با استفاده از رایانه و روش تحلیل رفتار کاربردی (Applied behavior analysis یا ABA) قرار گرفتند. گروه شاهد تنها روش ABA را دریافت کردند. از چکلیست محقق ساخته برای سنجش یادگیری مفاهیم شناختی و مفاهیم پیشنیاز ریاضی استفاده شد و دادهها با استفاده از آزمون کواریانس تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد که دو گروه آزمایش و شاهد، تفاوت معنیداری در پسآزمون مفاهیم شناختی (009/0 = P) و مفاهیم پیشنیاز ریاضی (001/0 = P) داشتند. نتیجهگیری: به نظر میرسد که استفاده از رایانه، علاوه بر مداخله به روش ABA، بر یادگیری مفاهیم پیشنیاز ریاضی و مفاهیم شناختی در کودکان دارای اختلال اوتیسم مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1395/8/25