مهوش ورنوسفادراني ع, پرهون ک, ابراهيمي م, محکي ف. The Effectiveness of Social Skills Training on Social Phobia in Students with Hearing Impairment. RBS 2015; 13 (4) :549-554
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-430-fa.html
مهوش ورنوسفادرانی عباس، پرهون کمال، ابراهیمی مجتبی، محکی فرهاد. اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود هراس اجتماعی افراد دارای آسیب شنوایی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۴; ۱۳ (۴) :۵۴۹-۵۵۴
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۴۳۰-fa.html
۱- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
۲- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
۳- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (۲۲۲۹ مشاهده)
زمینه و هدف : مطالعات نشان میدهند که افراد با آسیب شنوایی، دارای اختلالات اضطرابی از جمله هراس اجتماعی میباشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی در درمان هراس اجتماعی افراد آسیب دیده شنوایی انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه شاهد و پیگیری بود. از میان کلیه دانشآموزان آسیب دیده شنوایی 8 تا 18 ساله شهر اراک، 22 نفر که در پرسشنامه هراس و اضطراب اجتماعی Turner نمرات بالایی را به دست آوردند، انتخاب شدند و پس از همتاسازی، بر حسب هوش و سن به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت دو ماه، 2 جلسه در هفته، آموزش دیدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای Independent t و تحلیل کوواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: گروه آزمایش عملکرد بهتری در پسآزمون و همچنین، در موقعیت پیگیری (001/0 > P) نسبت به گروه شاهد داشت. بر اساس یافتهها، آموزش مهارتها تأثیر قابل ملاحظهای بر کاهش هراس اجتماعی این افراد داشت. نتیجهگیری: با استناد به یافتههای به دست آمده از پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای اجتماعی میتواند به عنوان یک روش مداخلهای، در کاهش هراس اجتماعی افراد آسیب دیده شنوایی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24