گشول م, يارياي ف, حسني ج. Directed interaction between Autism Students with peers and teachers in ordinary schools: Reducing the impairment in social and communication skills in single subject Research. RBS 2015; 13 (3) :496-508
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-422-fa.html
گشول مجتبی، یاریای فریدون، حسنی جعفر. تعامل هدایتشده دانش آموزان اوتیسم با همسالان و معلّم در مدارس عادی: کاه ش نقائص ارتباطی و اجتماعی در یک پژوهش تک آزمودنی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۴; ۱۳ (۳) :۴۹۶-۵۰۸
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۴۲۲-fa.html
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی تهران، و سرمربی مرکز اوتیسم اصفهان، اصفهان، ایران
۲- استادیار، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
۳- دانشیار دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
چکیده: (۲۶۴۹ مشاهده)
چکیده مقدمه: اوتیسم اختلالی عصبی رشدی است که نقص در مهارت های ارتباطی و اجتماعی و هم چنین وقوع رفتارهای تشریفاتی و کلیشهای را شامل میشود. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تعامل هدایتشده دانشآموزان اوتیسم با عملکرد بالا با همسالان و معلّم در مدارس عادی بر کاهش نقص در مهارتهای ارتباطی، نقائص اجتماعی و رفتارهای کلیشهای این دانش آموزان بود. روش: طرح این پژوهش بررسی تک آزمودنی با نشانه A-B همراه با 3 ماه پیگیری بود که از جمله طرحهای نیمه آزمایشی به شمار می آید. 3 شرکتکننده این پژوهش یک کودک و 2 نوجوان اوتیسم بودند که از میان 16 دانشآموز مرکز اوتیسم اصفهان به صورت در دسترس انتخاب شدند. از پرسش نامه گارز به منظور سنجش اثر مداخله، و از مقیاس رشد اجتماعی وایلند، فرم کوتاه پرسش نامه تشخیصی اختلالات طیف اوتیسم، و پرسش نامه اختلالات همایند با اوتیسم، به منظور ارائه مشخصات بیشتر استفاده شد. مداخله طی 14 هفته، در یک مدرسه ابتدایی، یک دبیرستان، و یک هنرستان انجام شد. نتایج: تحلیل دادهها با استفاده از 3 اندازه اثر شامل درصد نقاط غیر همپوش به عنوان اندازه اثر اصلی، درصد بهبودی و درصد کاهش نمرات به عنوان اندازه اثرهای فرعی انجام شد. تحلیل دیداری نمودارها، که با استفاده از نرم افزار Excel و Paint ترسیم شدند، نشان داد که درصد نقاط غیر همپوش برای مهارتهای ارتباطی 3 شرکت کننده به ترتیب 75/0، 75/0 و 50/0 و برای مهارتهای اجتماعی به ترتیب 100/0، 100/0، و 75/0 و برای رفتارهای کلیشهای 3 شرکت کننده به ترتیب 25%، 50% و 0% بود. نتیجه گیری: به نظر میرسد تعامل هدایتشده دانشآموزان اوتیسم با همسالان و معلم در مدارس عادی بر کاهش نقائص اجتماعی و ارتباطی این افراد مؤثر است. پیشنهاد میشود پژوهشهای بعدی اثربخشی تعامل هدایت شدهی دانشآموزان اوتیسم را به صورت شاهد محور ارزیابی کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24