آقايي ا, کار احمدي م, عسگري ع. Comparing effectiveness of child-centered play therapy and filial therapy for reducing internalizing problems in children. RBS 2015; 13 (2) :309-321
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-405-fa.html
آقایی الهه، کار احمدی مژگان، عسگری علی. مقایسه اثر بخشی بازی درمانی کودک محور و بازی درمانی والدینی بر کاهش اختلالات درونی سازی شده کودکان. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۴; ۱۳ (۲) :۳۰۹-۳۲۱
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۴۰۵-fa.html
۱- استاد، دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان، ایران
۲- استاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (۲۶۰۰ مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازی درمانی کودک محور و بازی درمانی والدینی درکاهش مشکلات درونی سازی شده کودکان انجام شد. مواد و روشها: جامعه آماری این پژوهش کودکان دختر و پسر پایههای اول و دوم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 91-90 بود. طرح پژوهش از نوع سریهای زمانی با چند گروه است و در زمره طرح‎های شبهآزمایشی بود. به منظور انتخاب گروه نمونه با استفاده از روش تصادفی چند مرحلهای در مرحله نخست، از میان مناطق شهر اصفهان دو منطقه و در مرحله بعد، از هر منطقه دو مدرسه به تصادف انتخاب شدند. والدین کودکان کلاس اول و دوم دبستان در این مدارس، فهرست رفتاری کودک آشنباخ (child behavior checklist) را تکمیل کردند. در انتها 30 کودک (7-8) ساله مبتلا به اختلال درونی سازی شده (اضطراب/افسردگی، افسردگی/انزوا) به تصادف در دو گروه مداخله بازی درمانی کودک ‎محور (15n=) و والدینی (15n=) قرار داده شدند. در گروه بازی درمانی کودک محور، هر کودک در 16 جلسه بازی درمانی و در گروه بازی درمانی والدینی، مادران در10 جلسه درمان گروهی شرکت کردند. مادران هر دو گروه در دو مرحله پیش آزمون، یک مرحله پس آزمون و یک مرحله پیگیری به فاصله یک ماه، پرسشنامه آشنباخ را تکمیل کردند. به منظور تحلیل دادهها از تحلیل واریانس اندازهگیری‎های مکرر استفاده شد. یافتهها: بر طبق یافتهها اثر گروه و اثر متقابل زمان و گروه تأثیر معنیداری بر اختلال درونی سازی شده و اضطراب دارد (05/0P<) از سوی دیگر در اختلال انزوا و کنارهگیری اثر گروه معنیدار نبوده 05/0 P>اما اثر زمان معنادار بوده است. در نتیجه روش بازی درمانی والدینی موجب کاهش بیشتر رفتارهای درونیسازی شده و اضطراب کودکان شده است، اگرچه تأثیرات این دو روش در کاهش زیرمقیاس افسردگی/ انزوا تفاوت قابل توجهی نداشتهاند. به علاوه پس از یک ماه پیگیری، نتایج به دست آمده در روش بازی درمانی والدینی پایدارتر از روش بازی درمانی کودک محور مشاهده شد. نتیجهگیری: در نتیجه میتوان بازی درمانی والدینی را به عنوان روشی اثر بخشتر از روش بازی درمانی کودک محور در کاهش مشکلات درونی سازی شده و اضطراب کودکان در نظر گرفت. واژههای کلیدی: بازی درمانی کودک محور، بازی درمانی والدینی، اختلالات درونی سازی شده، اضطراب
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24