سموعي ر, طيباني ط, سهرابي آ ا, ابراهيمي ا. Review the quality of psychometric assessment of self-assertiveness scale in students of Isfahan University of Medical Sciences. RBS 2014; 12 (2) :254-263
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-377-fa.html
سموعی راحله، طیبانی طیبه، سهرابی آیت اله، ابراهیمی امراله. ساخت و بررسی کیفیت روانسنجی پرسشنامه خود ابرازی در دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۳; ۱۲ (۲) :۲۵۴-۲۶۳
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۳۷۷-fa.html
۱- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، موسسه فرهنگ پژوهان دانش، اصفهان، ایران
۲- پزشک عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
۳- استادیار، مرکز تحقیقات روانتنی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (۲۴۵۷ مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: خودابرازی از جمله مهارتهای دهگانه زندگی است و دستیابی به آن برای برخورداری از یک زندگی مطلوب و با کیفیت لازم است. سنجش دقیق این ویژگی و تصمیمگیری برای ارتقا آن از ضروریات است؛ بنابراین این مطالعه با هدف ساخت و بررسی کیفیت روانسنجی پرسشنامه خود ابرازی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. مواد و روشها مطالعه مقطعی از نوع روانسنجی است. شرکتکنندگان 196 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که به صورت خوشهای (انتخاب 6 رشته تحصیلی) و تصادفی (انتخاب ترم تحصیلی از هر رشته) انتخاب شدند. انواع نسخههای مختلف پرسشنامه خود ابرازی از سایتهای معتبر دریافت شد. با بررسی روایی صوری و محتوایی و تلفیق سؤالات مجموعهای از آیتمها انتخاب گردید و پرسشنامه اولیه تدوین و پس از بررسی مجدد روایی صوری و محتوایی توسط اساتید در سه مرحله اجرا گردید. با استفاده از نرم افزار spss-15 شاخصهای آمار توصیفی و روانسنجی محاسبه گردید. یافتهها نتایج نشان داد که پرسشنامه نهایی (IAS-41 یا Isfahan Assertiveness Scale) تهیه شده از روایی صوری و محتوایی مناسب، اعتبار همزمان مطلوب (74/0)، آلفای کرونباخ (94/0) و پایایی به روش تنصیف (87/0) مناسب برخوردار است. تحلیل مؤلفههای اصلی، 4 عامل متفاوت از جمله انفعالی، پرخاشگری، خود ابرازی، و صداقت که 58/33 درصد واریانس کل را تبیین نموده، معرفی کرده است. نتیجهگیری شاخصهای روانسنجی محاسبه شده در این مطالعه حکایت از مناسب بودن این ابزار جهت سنجش میزان خود ابرازی دانشجویان دارد. واژههای کلیدی خود ابرازی، کیفیت روانسنجی، پایایی، روایی، دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1393/4/24