۱- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان- انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (۲۶۳۵ مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه سبکهای مقابله با تنش و سلامت روان با نگرش به اعتیاد دانشآموزان انجام شدهاست. مواد و روشها : با استفاده از یک طرح پسرویدادی تعداد 600 دانشآموز مقطع متوسطه شهر شیراز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند که به ابزارهای پرسشنامه راهبردهای مقابلهای کارور، سلامت عمومی و پرسشنامه نگرش به اعتیاد پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری t ، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی گام به گام تحلیل شدند. یافتهها : این مطالعه نشان داد که بین دانشآموزان برخوردار از سلامت روانی بهتر و دانشآموزانی که از سلامت روانی کمتری برخوردار هستند و در متغیر نگرش به اعتیاد تفاوت معنیداری وجود دارد. علاوه بر این بین سبک مقابلهای مسألهمدار و نگرش منفی به اعتیاد همبستگی مثبت معنیدار و بین سبک مقابلهای ناکارامد و نگرش منفی به اعتیاد همبستگی منفی معنیداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سبک مقابلهای ناکارامد بهترین پیشبین نگرش مثبت به اعتیاد است. نتیجهگیری : میتوان گفت که سبکهای مقابلهای و مؤلفههای سلامت عمومی در دانشآموزان، از اهمیت زیادی در غربالگری و مداخلات پیشگیری مربوط به خطر مصرف مواد برخوردار است . واژههای کلیدی : سبکهای مقابله با تنش، سلامت عمومی، نگرش به اعتیاد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1393/4/24