مقتدائي ک, صالحي م, محمديان ي, هونجاني ا. Relationship between meta-cognition with anxiety and depression in mothers of children with attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) compared with mothers of normal children. RBS 2014; 11 (1) :18-29
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-294-fa.html
مقتدائی کمال، صالحی مهرداد، محمدیان یوخابه، هونجانی اسماعیل. رابطه مؤلفههای فراشناخت با اضطراب و افسردگی در مادران دارای کودکان پسر مبتلا به اختلال فزونکنشی/ نارسایی توجه و مقایسه آنها با مادران کودکان عادی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۲; ۱۱ (۱) :۱۸-۲۹
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۲۹۴-fa.html
۱- دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
۲- دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تهرن، تهران، ایران
۳- کارشناس ارشد روانشناسی، آموزش و پرورش منطقه برخوار، اصفهان، ایران
چکیده: (۲۵۱۵ مشاهده)
زمینه و هدف : فراشناخت یکی از فرایندهای عالی شناختی است که با سایر قابلیتهای شناختی رابطه مثبت دارد و از طرف دیگر به عنوان یک عامل زمینهساز در بیشتر آسیبهای روانشناختی مدنظر قرار میگیرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه فراشناخت با اضطراب و افسردگی در مادران کودکان مبتلا به اختلال فزونکنشی/ نارسایی توجه و مقایسه آنها با مادران کودکان عادی بود. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر، مقطعی از نوع تحلیلی- توصیفی و جامعه آماری پژوهش شامل مادران ساکن شهر اصفهان در سال 1390 بودند. 50 مادر دارای کودک ADHD (Attention deficit and hyperactivity disorder) و 50 مادر دارای کودک بهنجار سنین 7 تا 12 سال، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به وسیله پرسشنامه باورهای فراشناختی Wells and Cartwright-Hatton، پرسشنامه اضطراب Spielberger و پرسشنامه افسردگی Beck-II ارزیابی شدند. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که تفاوت معنیداری بین دو گروه مادران در میزان اضطراب و افسردگی با کنترل سن وجود داشت و میزان افسردگی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال فزونکنشی/ نارسایی توجه بسیار بالاتر از مادران کودکان عادی بود. در میزان فراشناخت، میانگینهای دو گروه مادران نزدیک به هم بود. متغیر اضطراب ضرایب معنیداری با افسردگی و فراشناخت (01/0 = P) داشت. نتیجهگیری: سلامت روانشناختی ماداران دارای کودکان ADHD به مراتب ضعیفتر از مادران دارای فرزند سالم بود و لزوم تمرکز به حل مسایل مجموعه افراد خانواده -که برخاسته از نگرش سیستمی است- در حل اصولیتر مشکلات این قبیل خانوادهها کارساز خواهد بود. واژههای کلیدی: فراشناخت، اضطراب، افسردگی، کودکان دارای فزونکنشی/ نارسایی توجه، کودکان عادی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20