طباطبائي س م, حسين آبادي م, پناهنده س, روشني ف, باقريان سرارودي ر. Relations between general health and identity base on undergraduate students of Ferdowsi University of Mashhad. RBS 2013; 10 (6) :535-543
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-286-fa.html
طباطبائی سید محمود، حسین آبادی مجید، پناهنده سامیه، روشنی فرناز، باقریان سرارودی رضا. رابطه سلامت عمومی و پایگاه هویتی در دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۱; ۱۰ (۶) :۵۳۵-۵۴۳
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۲۸۶-fa.html
۱- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
۲- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
۳- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، مشهد، ایران
۴- دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (۲۵۶۴ مشاهده)
زمینه و هدف : دوره دانشجویی دوره جوانی است که به دلیل بحران هویت به عنوان مهمترین مقطع زندگی در نظر گرفته میشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین پایگاه هویت و سلامت روانی دانشجویان بود. مواد و روشها: این پژوهش توصیفی که از نوع همبستگی است، در سال 1388 به منظور بررسی رابطه بین سلامت عمومی و پایگاه هویت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است. بدین منظور 240 نفر (120 پسر و 120 دختر) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد با استفاده از نرمافزار آماری G*power نسخه 1/3 به عنوان نمونه به شیوه در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28 (General health questionnaire-12) و پرسشنامه پایگاه هویت را تکمیل کردند و دادههای به دست آمده با توجه به متغیرهای جنسیت، رشته تحصیلی، وضعیت تأهل، بومی یا غیر بومی بودن و ترتیب تولد آزمودنی با استفاده از نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمون همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که پایگاههای پراکندگی هویت (بین فردی و ایدئولوژیک) و هویت دستیابی (ایدئولوژیک) در مجموع 14 درصد از واریانس خرده مقیاس افسردگی سلامت عمومی را به صورت معنیداری تبیین میکند (001/0 < P). همچنین پایگاه پراکندگی هویت (بین فردی) و هویت دستیابی (ایدئولوژیک) نیز روی هم رفته 7 درصد از واریانس خرده مقیاس اضطراب را تبیین میکند (05/0 < P). پایگاه دستیابی به هویت (بین فردی) و پراکندگی هویت (بین فردی) نیز 12 درصد از خرده مقیاس ناتوانی در عملکرد بین فردی را تبیین میکند (05/0 < P). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت که دستیابی به پایگاههای هویت بین فردی و ایدوئولوژیک میتواند به عنوان یک منبع حمایتی مهم به ارتقای سلامت روانی دانشجویان کمک نماید. واژههای کلیدی: سلامت عمومی، پایگاههای هویت، دانشجویان، اختلالات روانی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1391/10/26