logo
دوره ۱۰، شماره ۶ - ( ۱۰-۱۳۹۱ )                   جلد ۱۰ شماره ۶ صفحات ۵۱۹-۵۰۹ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

موسي رضايي ا, ناجي اصفهاني ه, مومني ط, امين الرعايا م. Relationship between religious orientation, anxiety and depression of students in Isfahan University of Medical Sciences. RBS 2013; 10 (6) :509-519
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-283-fa.html
موسی رضایی امیر، ناجی اصفهانی همایون، مومنی طاهره، امین الرعایا مهین. بررسی ارتباط جهت‌گیری مذهـبی با اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه ‌علوم ‌پزشکی اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۱; ۱۰ (۶) :۵۰۹-۵۱۹

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۲۸۳-fa.html


۱- استادیار،گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
۲- کارشناسی ارشد، گروه سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
۳- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (۲۶۳۷ مشاهده)
زمینه ‌و هدف: اضطراب و افسردگی با توجه به آثار و عواقب آن از جمله مسایل مهم در دانشجویان می‌باشد. از طرفی التزام‌عملی به اعتقادات‌دینی و گرایش به‌سمت مذهـب به‌عنوان عامل‌بازدارنده بسیاری از اختلالات‌روانی، به‌ویژه افسردگی و اضطراب، توجه تعداد زیادی از روانشناسان را به خود جلب‌کرده‌است. مطالعه‌حاضر با هدف بررسی رابطه جهت‌گیری مذهـبی با اضطراب و افسردگی ‌دانشجویان ‌دانشگاه ‌علوم ‌پزشکی ‌اصفهان، طراحی و اجرایی‌شده‌است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی می‌باشد که به شکل‌مقطعی اجرا گردیده‌است. 715 نفر از دانشجویان دانشگاه‌علوم‌پزشکی‌اصفهان با روش ‌نمونه‌گیری تصـادفی‌طبـقه‌ای وارد مطالعه‌ شدند. ابزار گردآوری ‌اطلاعات در این مطالعه شامل فرم‌ اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه‌ سنجش ‌استرس، ‌اضطراب ‌وافسردگی DASS-42 و پرسشنامه جهت‌گیری‌مذهـبی Alport بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزارآماری SPSS-V18 و روش‌های آماری آنالیز واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه ‌و‌ تحلیل‌ قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین‌نمرات اضطراب‌وافسردگی‌دانشجویان دختر بالاتر بود، لیکن در جهت‌گـیری مذهبی تفاوت معناداری بین دانشجویان &nbsp;دختر و پسر وجود نداشت. بر اساس یافته‌های‌مطالعه‌حاضر بین افسردگی (05/0p< و61/0r=-) و اضطراب (05/0p< و56/0r=-) دانشجویان با جهت‌گیری‌مذهـبی ارتباط آماری معناداری وجود داشت. نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد بین جهت‌گیری مذهبی با اضطراب و افسردگی دانشجویان ارتباط وجود دارد، لذا ارتقاء باورهای مذهـبی موجب کاهش ‌اضطراب و افسردگی ‌دانشجویان شده و به‌گونه‌ای نقشی پیشگیرانه را در ابتلا به اختلالات‌حوزه روان، در زندگی افراد و بالاخص دانشجویان ایفا می‌کند. واژه‌های‌کلیدی: اضطراب، افسردگی، دانشجو، دانشگاه، جهت‌گیری ‌مذهـبی
متن کامل [PDF 210 kb]   (۱۰۲۱ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1391/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.