۱- کارشناس ارشد، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی، ملکان، ایران
چکیده: (۲۴۸۹ مشاهده)
زمینه و هدف : با توجه به رشد و توسعه جوامع بشری که در برخی مواقع باعث پیامدهای منفی از جمله استرس میشود، این پژوهش به منظور تعیین سهم عمل به باورهای دینی و خود کارامدی در پیشبینی میزان و نوع استرس ادراک شده دانشجویان انجام گرفت. مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه آماری این تحقیق شامل 200 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 89-1388 بودند، که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای عمل به باورهای دینی Nilsson، خود کارامدی عمومی sherz و همچنین پرسشنامه استرس ادراک شده Kohen و همکاران استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بین متغیر عمل به باورهای دینی و متغیر ادراک منفی از استرس رابطه منفی و با متغیرهای خود کارامدی و ادراک مثبت از استرس رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. همچنین بین متغیر خود کارامدی با متغیر ادراک منفی از استرس رابطه منفی و با ادراک مثبت از استرس رابطه مثبت و معنیدار به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه استاندارد نشان داد که متغیرهای خود کارامدی و عمل به باورهای دینی متغیرهای معتبری برای پیشبینی ادراک منفی و مثبت از استرس در دانشجویان میباشند. نتیجهگیری: برای کاهش میزان استرس منفی دانشجویان بهتر است که دانشجویان با تلاش و پشتکار میزان رفتارهای مذهبی را در خودشان بالا ببرند تا از این طریق میزان سلامت روانی آنها افزایش یابد. واژههای کلیدی: عمل به باورهای دینی، خود کارامدی، استرس منفی، استرس مثبت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1390/9/24