logo
دوره ۲۳، شماره ۱ - ( ۱۲-۱۴۰۴ )                   جلد ۲۳ شماره ۱ صفحات ۳۱-۲۱ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansoori N, Bolghan-Abadi M. Narrative Review of Social Anxiety Disorder. RBS 2026; 23 (1) :21-31
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1903-fa.html
منصوری نوشین، بُلقان آبادی مصطفی. مرور روایتی اختلال اضطراب اجتماعی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۴; ۲۳ (۱) :۲۱-۳۱

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۹۰۳-fa.html


۱- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
۲- استادیار، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. ، mbolghan@gmail.com
چکیده:   (۲۰۳ مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که در افراد به ویژه در میان دانشجویان مشاهده می‌شود. این اختلال، که به ترس از ارزیابی منفی از سوی دیگران مرتبط است، می‌تواند بر روابط اجتماعی، عملکرد تحصیلی و سلامت روان تأثیرات منفی بگذارد. هدف این پژوهش بررسی ابعاد اضطراب اجتماعی، شیوع آن، عوامل مؤثر بر بروز اختلال و روش‌های ارزیابی آن در دانشجویان است.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت مروری بر پژوهش‌های پیشین در زمینه اضطراب اجتماعی انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از مقیاس‌های مختلفی مانند مقیاس ترس از ارزیابی منفی و مقیاس پریشانی و اجتناب اجتماعی استفاده گردید. این مقیاس‌ها در ارزیابی علائم و شدت اضطراب اجتماعی در افراد مبتلا به کار گرفته شده است.
یافته‌ها: مطالعات نشان می‌دهند که شیوع اضطراب اجتماعی در دانشجویان بین 7 تا 33 درصد متغیر است. عوامل مختلفی مانند ژنتیک، عوامل محیطی، سبک‌های مقابله‌ای و مصرف مواد مخدر می‌توانند در بروز و تشدید این اختلال نقش داشته باشند. همچنین، اضطراب اجتماعی یک ساختار چندبعدی است که شامل ترس از ارزیابی منفی، اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی و ترس از ارزیابی مثبت می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که اضطراب اجتماعی بیشتر در زنان و افراد جوان‌تر مشاهده می‌شود.
نتیجه‌گیری: اضطراب اجتماعی یک اختلال شایع و پیچیده است که تأثیرات منفی بر سلامت روان و کیفیت زندگی دانشجویان دارد. درمان‌های شناختی-رفتاری و دارویی می‌توانند به کاهش علائم این اختلال کمک کنند. ارزیابی دقیق و به موقع این اختلال می‌تواند زمینه‌ساز بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی باشد
متن کامل [PDF 1134 kb]   (۱۵۵ دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/18 | پذیرش: 1403/12/10 | انتشار: 1404/1/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.