logo
دوره ۲۲، شماره ۲ - ( ۶-۱۴۰۳ )                   جلد ۲۲ شماره ۲ صفحات ۳۲۲-۳۱۲ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani-babgohari Z, Khasareh H, Mousavi-Nasab S M H. The Effectiveness of Group-Oriented Pretend Play Intervention Program on Increasing Emotional Self-Regulation and Theory of Mind of Homeless Students under Social Welfare. RBS 2024; 22 (2) :312-322
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1721-fa.html
زمانی بابگهری زهرا، خساره حمیده، موسوی نسب سید محمد حسین. اثربخشی برنامه مداخلاتی بازی وانمودی گروه‌محور بر افزایش خودتنظیمی هیجانی و تئوری ذهن دانش آموزان بی‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۳; ۲۲ (۲) :۳۱۲-۳۲۲

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۷۲۱-fa.html


۱- دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
۲- دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور، واحد بوشهر، ایران.
۳- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. ، hossein.mousavi-nasab@uk.ac.ir
چکیده:   (۶۶۷ مشاهده)
زمینه و هدف: غیاب والدین مشکلاتی را در رشد اجتماعی و روانی دانش آموزان در مراکز شبه خانواده ایجاد می‏کند. استفاده از بازی وانمودی می‌تواند سبب تعدیل این دسته مشکلات شود. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی وانمودی بر افزایش خودتنظیمی هیجانی و نظریه ذهن دانش آموزان بی‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی بود.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از کودکان تحت پوشش بهزیستی شهر کرمان در نیمه‌ی اول سال 1402 بود که از بین آن‌ها تعداد 28 کودک به‌صورت روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (14 نفر) و کنترل (14 نفر) قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های خودتنظیمی هیجانی شیلد و کیکتی و نظریه ذهن و پروتکل بازی وانمودی را طی دو ماه در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای به صورت حضوری استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون داده‌های کوواریانس چند متغیری استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون بین میانگین پس‌آزمون خودتنظیمی هیجان و نظریه ذهن در دو گروه آزمایش و گروه گواه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت.
نتیجه‌گیری: درمجموع به نظر می‏رسد می‏توان روش آموزشی بازی وانمودی را به‌منظور کاهش معضلات روان‌شناختی زندگی در مراکز شبه خانواده و ایجاد مهارت‌های انطباقی زندگی اجتماعی با تأثیر بر خودتنظیمی هیجان و نظریه ذهن به کار برد.
متن کامل [PDF 1333 kb]   (۳۰۹ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/4 | پذیرش: 1403/5/22 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.