Samimi Z, Karimian H. The Mediating Role of Health-Promoting Behaviors in the Relationship between Coping Strategies and Health Anxiety during the Covid-19 Pandemic. RBS 2024; 22 (2) :332-343
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1694-fa.html
صمیمی زبیر، کریمیان هانیه. نقش میانجی رفتارهای ارتقادهندهی سلامت در رابطهی بین راهبردهای مقابلهای و اضطراب سلامت در پاندمی کووید-۱۹. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۳; ۲۲ (۲) :۳۳۲-۳۴۳
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۶۹۴-fa.html
۱- استادیار گروه علوم تربیتی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بینالمللی چابهار، چابهار، ایران. ، Z.Samimi@ferdowsi.um.ac.ir
۲- کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران.
چکیده: (۵۰۰ مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای مقابلهای و اضطراب سلامت در پاندمی کووید-19 با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتارهای ارتقادهندهی سلامت بود.
مواد و روشها: این پژوهش به لحاظ روش توصیفی- همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود و جامعه آماری آن را بزرگسالان 18 سال به بالا تشکیل دادند که از بین آنان تعداد 207 نفر بهعنوان نمونه به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه اضطراب سلامت سالکوسکیس و وارویک (2002)، پرسشنامه رفتارهای ارتقادهندهی سلامت والکر و همکاران (1995) و چکلیست راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن (1985) گردآوری شد و جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS-26 و LISREL 8.80 استفاده شد.
یافتهها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین راهبردهای مقابلهای مسئلهمدار و هیجانمدار با رفتارهای ارتقادهندهی سلامت رابطهی مثبت و معنادار (001/0 >P) و بین رفتارهای ارتقادهندهی سلامت با اضطراب سلامت رابطهی منفی و معنادار (05/0>P) وجود داشت. بهعلاوه، بین راهبردهای مقابلهای مسئلهمدار با اضطراب سلامت رابطهی منفی و بین راهبردهای مقابلهای هیجانمدار با اضطراب سلامت رابطهی مثبت وجود داشت؛ اما از نظر آماری معنادار نبود (05/0<P) نتایج بررسی مدل تحلیل مسیر نشان داد مدل اولیه پژوهش معنادار نبوده و پس از حذف مسیرهای غیرمعنادار و اصلاح آن، مدل نهایی با نقش میانجی رفتارهای ارتقادهندهی سلامت تأیید شد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد راهبردهای مقابلهای از طریق تأثیر بر رفتارهای ارتقادهندهی سلامت، در اضطراب سلامت نقش دارند و آن را پیشبینی میکنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/11/25 | پذیرش: 1403/6/5 | انتشار: 1403/6/10