Mohammadrasooli F, Nosrati K. The Effectiveness of Sex Education Training on Adaptation, Isolation and Social Skills of Sexually Abused Children and Normal Children. RBS 2023; 21 (1) :165-175
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1428-fa.html
محمدرسولی فاطمه، نصرتی کبری. اثربخشی آموزش تربیتجنسی بر سازگاری، انزواطلبی و مهارتاجتماعی کودکان آزاردیده جنسی و کودکان عادی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۲; ۲۱ (۱) :۱۶۵-۱۷۵
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۴۲۸-fa.html
۱- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
۲- استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران. ، nosrati.psk@gmail.com
چکیده: (۱۳۰۴ مشاهده)
زمینه و هدف: دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است، در این دوره زندگی ممکن است انواع آزار و اذیت جنسی برای کودکان به وجود آید. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش تربیتجنسی در کودکان آزاردیده جنسی و کودکان عادی انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کودکان ۷ تا ۱۲ سال جنوب غرب شهر تهران در سال ۱۴۰۰ بودند. نمونه آماری این پژوهش، متشکل از ۱۵ کودک آزاردیده جنسی و ۱۵ کودک عادی در منطقه ۱۹ و ۱۶ تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه انزواطلبی راسل، پپلا و کورتونا (۱۹۷۸)، پرسشنامه سازگاری فردی اجتماعی کالیفرنیا کلارک و دیگران (۱۹۵۳) و پرسشنامه مهارتهایاجتماعی گرشام و الیوت (۱۹۹۰) بود که بر روی هر دو گروه کودکان اجرا شد. در نهایت دادهها به روشهای تحلیل کواریانس با کمک نرمافزار SPSSV۲۲ تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش تربیتجنسی بر افزایش سازگاری و مهارتهایاجتماعی در سطح اطمینان ۹۹ درصد ( ۰۱/۰P< ) و کاهش انزواطلبی در سطح اطمینان ۹۵ درصد ( ۰۵/۰P< ) کودکان آزاردیده جنسی در مقایسه با کودکان عادی مؤثرتر است.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانگر این است که آموزش تربیت جنسی میتواند باعث کاهش مشکلات رفتاری کودکان شده و سازگاری و مهارتهای اجتماعی آنان را ارتقا دهد و بنابراین، آموزش تربیتجنسی به کودکان آزاردیده بایستی در اولویت قرار گیرد.
تازههای تحقیق
کبری نصرتی: Google Scholar,
Pubmed
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/10/18 | پذیرش: 1402/4/4 | انتشار: 1402/4/4