توکل خ, عظيمي ش, شريفي راد غ, حسيني ع. Attitude change toward child abuse after educating behavioral intention model to mothers referred to Falavarjan health homes in 2007-2008. RBS 2008; 6 (1) :37-44
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-135-fa.html
توکل خسرو، عظیمی شکوفه، شریفی راد غلامرضا، حسینی عباس. تأثیر آموزش مبتنی بر مدل قصد رفتاری بر نگرش مادران نسبت به سوء رفتار با کودک در مراجعین به خانههای بهداشت شهرستان فلاورجان استان اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۸۷; ۶ (۱) :۳۷-۴۴
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۳۵-fa.html
۱- کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه عفوم پزشکی اصفهان
۲- استادیار دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
۳- مربی دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده: (۲۵۰۹ مشاهده)
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه: از عوامل مؤثر در نحوه رفتار والدین با کودک، نگرش آنها نسبت به شیوههای تربیتی است و نگرش میتواند با اتکاء به دانش حاصل از آموزش، جهتگیری مثبت و منطقی به خود بگیرد. گذر از آموزش بهداشت سنتی مستلزم مطالعه مدلهای آموزشی نوین میباشد. این مطالعه با هدف بررسی نگرش مادران نسبت به سوء رفتار با کودک قبل و بعد از آموزش بر اساس مدل قصد رفتاری انجام شده است. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی، یک گروهی و با طرح آزمون قبل و بعد بود. نمونههای این پژوهش را 45 مادر دارای نگرش سوء رفتار تشکیل میدادند که به روش تصادفی منظم از میان مراجعین یکی از خانههای بهداشت شهرستان فلاورجان در سال 87-1386 انتخاب شدند . ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد نقش والدی افراد جوان- بزرگسال بود. این پرسشنامه از روایی و پایایی لازم برخوردار بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 10 و آزمون t-paired مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها : مقایسه میانگین نمرات نگرش مادران قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی با 001/0P نتیجهگیری : از آنجایی که در این مطالعه نگرش مادران نسبت به رفتار با کودک بعد از مداخله آموزشی ارتقا یافت، این مسأله تاثیر اقدامات آموزشی را تأیید مینماید. چنین آموزشهایی ممکن است با بهبود رفتار والدین نسبت به فرزندان، موجب کاهش موارد بد رفتاری و کم توجهی نسبت به کودکان شود. واژههای کلیدی: سوء رفتار با کودک، مدل قصد رفتاری، آموزش
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1387/7/24