علوی سید سلمان، هاشمیان کیانوش، جنتی فرد فرشته. مقایسه هویت و سلامت روان در دانشجویان استفادهکننده از اینترنت و محیطهای مجازی دانشگاه تهران. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۸۷; ۶ (۱) :۲۷-۳۵
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۳۴-fa.html
۱- دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا (س)، قم
۲- کارشناس بهداشت، اداره آموزش و پرورش، تهران
چکیده: (۱۹۲۶ مشاهده)
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه: مدت زمان استفاده از رایانه و اینترنت در گروه سنی نوجوان و جوان رو به افزایش است. به این دلیل بررسی رابطه رسانههای الکترونیک با هویت و سلامت روان ضروری به نظر میرسد. این مطالعه به بررسی وضعیت هویت و سلامت روان در سه گروه از دانشجویان استفادهکننده از اینترنت و محیطهای مجازی در دانشگاه تهران پرداخته است. مواد و روشها : این پژوهش به روش مقطعی انجام شد. برای این منظور تعداد 200 نفر (19 تا 30 سال) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکدههای مختلف دانشگاه تهران به روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. ابتدا پرسشنامههای هویت خود، هویت مذهبی، هویت ملی، سلامت روان و پرسشنامه اطلاعات فردی بر روی نمونه اجرا شد. سپس با استفاده از پرسشنامه اطلاعات فردی گروه نمونه به سه گروه تقسیم شدند: گروهی که در هفته از اینترنت و محیطهای مجازی به مقدار زیاد (20 تا 40 ساعت) استفاده میکنند؛ گروهی که از اینترنت و محیطهای مجازی در هفته کم (5 تا 10 ساعت) استفاده میکنند؛ گروهی که از اینترنت و محیطهای مجازی به ندرت استفاده میکنند یا استفاده آنان ناچیز است. آن گاه به وسیله روشهای آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس یکطرفه به همراه آزمون تعقیبی شفه) نمرات سه گروه در پرسشنامههای مذکور بهوسیله نرمافزارSPSS 10 مورد مقایسه قرارگرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که میان نمرات هویت شخصی در سه گروه تفاوت معنیداری وجود ندارد (2/3F = ، 05/0P > ). اما میان نمرات پرسشنامههای هویت ملی (2/2F = ، 05/0P نتیجهگیری: در این مطالعه میانگین نمرات وضعیت هویت ملی، مذهبی و سلامت روان در گروه استفادهکننده مفرط از کامپیوتر از دو گروه دیگر پایینتر بود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که استفاده زیاد از اینترنت و محیطهای مجازی میتواند با کاهش سلامت روان و نقایص برخی جنبههای هویت مرتبط باشد. واژههای کلیدی: هویت، سلامت روان، دانشجو، اینترنت
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1387/7/24