Akbari Baloutbangan A, farmani F, Abdpoor F, Gholami Sehchek S. The effectiveness of bullying control training on the health-promoting behaviors of adolescent bullies: the mediating role of perceived social support. RBS 2022; 20 (1) :172-183
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1264-fa.html
اکبری بلوط بنگان افضل، فرمانی فردین، عبدپور فاطمه، غلامی سه چک شبنم. اثربخشی آموزش کنترل قلدری بر رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت نوجوانان قلدر: نقش واسطهای حمایت اجتماعی ادراکشده. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۱; ۲۰ (۱) :۱۷۲-۱۸۳
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۲۶۴-fa.html
۱- دانشآموخته دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
۲- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، farmani_fardin@yahoo.com
۳- دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی و دبیر آموزش و پرورش یاسوج، یاسوج، ایران
۴- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کیش، ایران
چکیده: (۲۰۳۸ مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش کنترل قلدری بر رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت نوجوانان قلدر با نقش واسطهای حمایت اجتماعی ادراکشده انجام شد.
مواد و روشها: طرح پژوهش نیمه آزمایشی به شیوه پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری یکماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله منطقه ۱۷ مدارس دولتی شهر تهران بود. تعداد ۴۰ نفر از نوجوانانی که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند و نمره بالایی در پرسشنامه قلدری هارتر کسب کردند به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه حمایت اجتماعی زیمت و همکاران (۱۹۸۸) و رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت والکر و همکاران (۱۹۸۷) بود که در سه مرحله پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری یکماهه توسط هر دو گروه تکمیل شد. برنامه آموزش کنترل قلدری در ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. برای تحلیل دادهها از مدل یابی ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در قالب الگوی چند نشانگر چند پاسخ به کمک نرمافزارهای SPSSV۲۲ و SmartPLSV۳.۳ استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش کنترل قلدری اثر مستقیم و معنیداری بر حمایت اجتماعی و رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری داشت. همچنین نتایج نشان داد آموزش کنترل قلدری به واسطه حمایت اجتماعی اثر غیر مستقیم و معنیداری بر رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت دارد. در مجموع مدل پژوهش در مرحله پسآزمون ۵۱ درصد و در مرحله پیگیری ۵۴ درصد از واریانس رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت را تبیین نموده است.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش میتوان گفت مدل اثربخشی آموزش کنترل قلدری بر رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت با نقش واسطهای حمایت اجتماعی ادراکشده از برازش مطلوبی برخوردار است و لذا آگاهی معلمان، والدین، روانشناسان، مشاوران و سایر متخصصان تعلیم و تربیت از این متغیرها میتواند کمککننده باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/2 | پذیرش: 1401/6/7 | انتشار: 1401/6/11