logo
دوره ۵، شماره ۱ - ( ۵-۱۳۸۶ )                   جلد ۵ شماره ۱ صفحات ۴۵-۳۹ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ملکي ا, حسيني ح, خليليان ع, تقوايي ت, نيک‌صولت ف. Effects of Psycho-Education on Quality of Life in Patients with Irritible Bowel Syndrom. RBS 2007; 5 (1) :39-45
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-120-fa.html
ملکی ایرج، حسینی حمزه، خلیلیان علی‌رضا، تقوایی ترنگ، نیک‌صولت فاطمه. تأثیر آموزش روان‌شناختی بر کیفیت زندگی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۸۶; ۵ (۱) :۳۹-۴۵

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۲۰-fa.html


۱- دانشیار گروه روانپزشکی مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری
۲- ستاد گروه آمار دانشکده بهداشت
۳- استادیار گروه داخلی دانشکده پزشکی
۴- دستیار گروه داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده:   (۳۱۰۹ مشاهده)
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} مقدمه: تظاهرات سندرم روده تحریک پذیر ( Irritable Bowed Syndrome-IBS ) تحت تأثیر فاکتورهای فرهنگی، نژادی، اجتماعی است. طبق بررسی های انجام شده مشخص شده که آموزش می تواند کیفیت زندگی بیماران مبتلا را تغییر دهد و هدف اصلی انجام این طرح بررسی اثر اموزش بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به IBS در جامعه ایرانی است. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت کار آزمایی بالینی بوده و برای 44 بیمار مورد بررسی قرار گرفت. این بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. دو گروه مذکور از نظر سن، جنس، تحصیلات، وضعیت شغلی و استرس همتا سازی شدند. گروه کنترل فقط درمان دارویی دریافت کرده و گروه مورد، علاوه بر درمان دارویی، در سه جلسه یک ساعته کلاس آموزشی شرکت کرد. محتوی کلاس آموزش شامل آناتومی روده، پاتوفیزیولوژی IBS ، علل تشدیدکننده علایم، روش های مقابله با استرسی و حل مسأله بود. پرسشنامه IBS QOL, SF36 برای هر دو گروه قبل و یک ماه پس از آموزش پر شد. داده ها با استفاده از t-test و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین سنی در گروه کنترل 8 ± 5/33 سال و در گروه مورد 10 ± 5/37 سال بود. در هر دو گروه اکثر بیماران زن، متأهل و شهر نشین بودند و در این مورد بین دو گروه اختلاف آماری معنی دار وجود نداشت. از نظر کیفیت زندگی بین گروه های کنترل و تجربی اختلاف آماری معنی دار وجود نداشت. نتیجه گیری: آموزش در کوتاه مدت بر کیفیت زندگی بیماران IBS مؤثر نبود شاید با بررسی در درازمدت و روی تعداد بیشتر بیماران بتوان اطلاعات بیشتری را به دست آورد.
متن کامل [PDF 229 kb]   (۱۱۲۰ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.